איך נולד טרנד?

3 בMarch 2014
איך נולד טרנד?

מי קובע מה הולך מה הולך להיות ‘חם’ בעולם עיצוב? מי מחליט מה יהיה באופנה ומה יהיה הצבע של השנה? ואיך כל זה פוגש אותנו בעולמות של עיצוב פנים? קבלו הצצה למאחורי הקלעים של עולם ניבוי וחיזוי מגמות הצבע והטרנדים בעולם

ניבוי של טרנדים עתידיים הוא מידע מבוקש בתחום האופנה והעיצוב שלא ממש נגיש לכל אחד. מדובר במיומנות מופשטת למדי, נטולת גבולות ברורים, אך עם נטיות סטיסטיות לקלוע בול כל שנה מחדש. פגשנו את חנה ילין מקבוצת ,Global color research שהגיעה לביקור בארץ בין היתר על מנת להנחות סדנה בבית טמבור בנושא מגמות עיצוב וצבע לשנת 2014, ושאלנו אותה על תהליך העבודה.

כיצד קובעים מה in ו- מה out?

בחירת צבעים בוודאי יכולה להראות לעיתים כמו כמו החלטה שרירותית יותר מאשר מדע מדויק, אך למעשה תחזיות של צבע בעולם העיצוב היא החלטה מנומקת שנובעת ממחקר מקיף וניתוח של ממצאים של מגמות אופנה עכשווית ועתידיות. ב- Global Color Research הרכבנו צוות מומחים גדול מקשת רחבה של תחומים בעולם העיצוב החל מאופנה, קרמיקה, עיצוב פנים, אדריכלות, ועיצוב מוצר. כל אחד מהמומחיםאוסף נתונים לאורך פרק זמן ומציג את הניתוח שלו לגבי טרנדים ומגמות בולטות לעונה בתחומים שונים של החברה, סגנון חיים, אופנה וכלכלה. את המסקנות הם מגבים בממצאים ממדיות שונות- בלוגים, תצוגות אופנה, תערוכות בגלריות, פרויקטי סיום בבתי ספר, סרטים כאן השמיים הם הגבול. העבודה מתחילה להיות מעניינית כאשר תופעת מסוימות מראות סימנים של חזרתיות ועל ידי עיקרון של הצלבת אנחנו מוצאים דפוסים בולטים שחוזרים על עצמם, ומסמנים ואותם כבעלי פוטנציאל למגמה בולטת בתחום.

מה הם מקורות ההשראה עליהן בהן את משתמשת?

בכדי להגיע לתוצאות מהימנות בקנה מידה בינלאומי חשוב ליצור פסיפס רב חלקים של מקורות ההשראה. פוליטיקה, תנועות חברתיות וסביבתיות, מגמות בכלכלה עולמית ואפילו אסונות טבע מהווים שיקוף לסגנונות עיצוב בעולם. דוגמה לכך היא המשבר הכלכלי של 2009 שהפך את היוקרה והיוקרתיות לתחום שנוי במחלוקת ופחות אהוד על מסלולי תצוגות האופנה. בהתאמה נטיות של מעצבים רבים השתנו והתגבשו סביב חומרים טבעיים, ועיצובים פחות מנקרי עיניים, שמשדרים אושר, אריכות ימים, ובריאות בצבעים שקטים וצורות נקיות.

מה הם לדעתך הטרנדים הצפויים לנו ב- 2014?

המגמה הבולטת ביותר לשנת 2014 היא צ-ב-ע-ו-נ-י-ות. בניגוד לשנים קודמות שבלטה בהן המונוכרומטיות עם נטייה לגווני אפור וצבעי שחור ולבן, שנת 2014 מקבלת בברכה קשת צבעים עשירה שלא נחשפנו אליהם כבר שנים. את המגמה פירקנו לשלושה טרנדים עיקריים של צבע:

    1. הטרנד הטכנולגי- הטכנולגיה נכנסת לסלון המשפחתי, האינטרנט, המכשירים הסלולריים, טאבלטים, וגאדג’טים נוספים, נותנים נקודות צבע עליזות על משטחים במראה טכני של לבן, אפור וכחול.
    2. טרנד שנותן קונטרה לטרנד הטכנולגי הוא טרנד המשפחתיות. מושגים של עוצמה ויוקרה מפנה את מקומו להתכנסות בבתים, וזמן איכות עם הילדים- הדברים הפשוטים והחשובים באמת, שאין עליהם תג מחיר. בעולם מגמות הצבע, ערכים אלו מתבטאים בשימוש בצבעי פסטל, רכים וילדיים בשילוב של כחולים דהויים ומאובקים על רקע של ורודים וטורקיז.
    3. התחממות כדור הארץ, ומשברים סביבתיים נוספים, מולידים דאגה מחודשת כלפי כדור הארץ ומודעות לערכים של טבע וניקיון, מולידים פלאטות צבעים מנוגדות מצד אחד פלאטה של ירוקים וכחולים מימיים, ומצד שני פלאטה של אדומים עשירים וצהובים מוזהבים של גווני אדמה.

בטח שואלים אותך את זה לא מעט- אך מה הוא הצבע האהוב עלייך?

באמת שואלים אותי את השאלה הזו לא מעט- ואף פעם אין לי תשוב החד משמעית. עבודה עם צבע מדי יום ויומו גורמת לי לשינויים על אותו בסיס יומיומי. לטעמי בחירות של צבע הן בחירות רגשיות ומשתנות בהתאמה על פי מצב הרוח, וזה הלקח הגדול ביותר שלי מהעבודה. עיצוב חלל חייב לבטא את הדרך בה היית רוצה להרגיש במרחב הזה.

המאמר באדיבות חברת טמבור.